20 mars 2009

Orättvisa skatteavdrag

Jag sitter och läser om laserbehandlingar för att korrigera synfel och stöter på en sida om skatteavdrag:

Erbjud din personal bättre syn ... Kostnaden för ögonbehandlingen tas av företaget. Därefter gör företaget bruttolöneavdrag under en överenskommen period för den anställde. Det kostar inte företaget något och din personal kan spara upp till 55%.

Det här irriterar mig. Det är väldigt likt möjligheten att få friskvård via sitt arbete, och Hem-PC som fanns tidigare. Men varför är det bara den som har ett arbete som ska ha dessa förmånerna? Är friskvård och ögonlaserbehandlingar bara något som anställda har nytta av?

Och vad händer med dom som har ett arbete men där företaget inte har lust att ägna en massa tid (=pengar) sig åt den extra byråkrati som det innnebär att administrera skatteavdraget? Det sistnämnda hände mig, så jag fick snällt punga ut med pengar för ett gymkort själv, trots att jag tekniskt kunde få det billigare. Och inte tror jag att jag kommer kunna få någon billig ögonbehandling via min anställning heller...

Är det inte dessutom så att arbetslösa, pensionärer, studenter osv, faktiskt generellt sett har mindre resurser och således större behov av skatteavdrag än den med lön?

Orättvist är det enda ordet som passar in.

Intressant? Andra bloggar om: , , , , , , ,

Inga kommentarer: