28 mars 2009

Lättsam smak

Jag tillhör den udda skara som gärna väljer lightprodukter före vanligt sötade produkter, speciellt när det gäller läsk. Det har många orsaker, men framförallt så stillar det den ångest jag lätt får av att förtära sötsaker med tanke på tänderna och tills viss del kalorierna.

När andra ser att jag väljer light får jag ofta höra mycket nagitiva saker. Framförallt handlar det om smaken. Det smakar ju inte likadant, alltså är det inte gott. Men vem har sagt att det måste smaka likadant?

Grejen är den, att det är helt riktigt att det inte smakar likadant. Men det betyder ju inte att det smakar illa! Gillar man verkligen inte den smaken så är det ok att tycka så. Men ge produkten en chans för sin egen smak, och jämför det inte med originalet. Det är inte nödvändigtvis fel på smaken - om man bara accepterar att det inte smakar exakt likadant som vanligt socker.

För mig spelar det ingen roll om Cola Light inte smakar exakt som Coka Cola, bara det smakar gott i sig. Faktum är att just Cola Light tycker jag är godare än vanlig Cola och även Cola Zero. Den har en friskare smak på något sätt.

Nu är det inte så att jag tycker att man ska proppa sig full med sötningsmedel, även om jag inte tror att dom är direkt skadliga. Men som ersättning fungerar dom ganska bra ibland. Själv dricker jag läsk kanske några gånger i månaden. I dom kvantiteterna är det osannolikt att det skulle vara skadligt. Och mycker mer läsk än så tycker jag ändå inte att man bör dricka.

Intressant? Andra bloggar om: , , , , , , , , , , , , ,

Inga kommentarer: