10 mars 2009

Dålig på att vara sjuk

Jag brukar ha tur när det gäller att slippa vanliga sjukdomar, men i helgen fick jag mig en släng av vinterkräksjukan (eller någon annan maginfluensa). Det tar hårt på kroppen. Men kanske extra hårt på mig. Jag upplever det nämligen som att jag tar väldigt mycket skada av att vara sjuk. Mer än andra. Jag däckar ihop totalt, och tar lång tid på mig att tillfriskna helt.

Huruvuda detta är inbillning eller inte är jag inte helt säker på. Men jag kan göra en jämförelse med en av Sveriges vanligaste åkommor - bakfyllan. Något jag helst undviker så långt det går. Det har jag alltid gjort, eftersom hela nästa dag, och ibland någon dag extra blir helt förstörda för mig. Men om jag tittar på vissa av mina vänner så verkar dom inte ha problem med att dricka sig fulla flera gånger i veckan. Bakfylla drabbas dom av, men dom verkar hantera det mycket bättre än jag, och kan tex festa flera dagar i rad vilket jag själv nästan ser som otänkbart.

En anledning till min svårighet att hantera sjukdom är sannolikt mina dåliga matvanor som försvårar återhämtningen för kroppen. Men jag undrar vad mer som påverkar? Kanske är det så att jag tycker mer synd om mig själv än andra. Jag är en person med negativ inställning som lätt ger upp. Jag har inte heller några krav på mig - ingen hund som behöver gå ut eller barn som måste få mat - vilket gör det lättare att ge upp. Ser man på det ur ett större sammanhang är jag väldigt känslig för nederlag, oavsett slag.

Jag har ingen direkt poäng med detta inlägg, men skulle gärna höra andras kommentarer hur dom upplever sjukdom & nederlag hos sig själv och andra, och hur man kan förbättra det.

Intressant? Andra bloggar om: , , , , , ,

Inga kommentarer: