15 oktober 2008

Framtidens bilar drivs av... LUFT?

Jag noterar att Aftonbladet skrivit en liten artikel om luftbilar idag. Alltså bilar som drivs av komprimerad luft. Jag har kännt till dessa ett tag, och förundrats över att inga tidningar verkar skriva om denna teknik, trots att den lovar mycket gott för framtiden. I ett läge då oljepriserna ökar och etanolbluffen börjar visa sig, samtidigt som elbilarna tyvärr fortfarande lyser med sin frånvaro, så hoppas jag att fler får upp ögonen för denna spännande teknik! Det finns många intressanta fördelar med komprimerad luft:

  • För det första är avgaserna minimala, och kedjan väldigt lätt att spåra. Man behöver el, och så länge man ser till att har koll på varifrån den kommer är det i princip en helt ren produkt.
  • Ett stort problem med att inför nya bränslen att infrastrukturen behöver byggas om. Att anpassa mackar och distribution mm är väldigt dyrt. Luftbilen behöver bara en kompressor och ett eluttag för att tankas. Kompressorn är inbyggd i bilen, och el, den infrastrukturen finns ju redan!
  • Luftbilen kan laddas på 2 minuter. Det är bättre än den normala elbilaren idag. Laddning i paritet med dagen bilar är nog en nödvändighet för att folk ska gå över till ett nytt bränsle. Att dessutom kunna ladda bilen hemma över natten skulle nog många se som en fantastisk fördel!
  • Elbilar är trevligt, men batterier är väldigt tunga och innehåller rätt mycket kemiska otrevligheter som man slipper med luftmotorn.

Nu är jag ingen expert på detta, så jag kan ha missupfattat vissa saker, och jag är medveten om att tekniken fortfarande dras med en del brister, bland annat problem med kallare klimat som här i Sverige. Men håll med om att det låter lovande. Vad framtidens bilar kommer drivas av är ännu osäkert. El eller luft är mina bästa tips. Vilket det blir kvittar mig, bara det fungerar och är miljövänligt!

Intressant? Andra bloggar om: , , , , , , ,

Inga kommentarer: