09 oktober 2008

Biograferna missar jättelätta intäkter

Igår såg jag jag Mamma Mia på bio. En film som verkar vara på väg att slå rekord, vilket inte minst bevisas av att Filmstadens stora salong var nästan fullsatt. En onsdag, 14 veckor efter premiären! Det är inte mycket att säga om filmen förutom att det var en klockren "feelgood" film som jag lätt skulle kunna se flera gånger.

Jag kommer ihåg en dokumentär jag såg som handlade om Bee Gees. Där berättades om folk som gick direkt från biografen till skivbutiken efter att ha sett Saturday Night Fever. Precis som gårdagens film är det en stark musikfilm. Och efter filmen igår gick jag, och antagligen dom flesta andra också, och nynnade på musik ur filmen. Och då måste man fråga sig hur korkade biograferna är som inte erbjuder sina besökare att köpa filmens soundtrack direkt vid utgången?! Jag kan inte tänka mig något bättre tillfälle att få folk att köpa merchandise. Snacka om att förlora lätta pengar!

Även DVD:er borde kunna säljas till biobesökare. Min kompis berättar att han ofta velat ha en DVD med filmer han nyss sett på bio, men eftersom det inte går att få tag på brukar han gå hem och ladda ner dom istället. Jag undrar om inte filmbolagen förlorar mer på sin tajta distribution än vad dom vinner på det...?

Intressant? Andra bloggar om: , , , , , , ,

Inga kommentarer: