02 juli 2008

Är maten inom äldreomsorgen verkligen så dålig som det sägs?

Men jämna mellanrum kommer larmrapporter om hur dålig maten inom äldreomsorgen är. Jag är den förste att hålla med om att de äldre ska ha bra mat. Men är maten verkligen så dålig som det framställs?

Jag sitter på lite inside information. Min kära mor jobbar nämligen på ett äldreboende. Och hon älskar mat. Blir det något över kan hon inte låta bli att provsmakar. Kvaliteten på deras mat har varierat, men den nuvarande leverantören gör ett bra jobb om man frågar mamma. Väldigt bra ibland. Det är nämligen ofta hon berömmer deras mat. Men dom gamla klagar ändå. Och det kvittar vad man ger dom. Förr lagade boendet egen mat. Hemmalagad mat måste väl ändå vara bäst? Dom gamla klagade lika mycket då. Man undrar ju vad dom åt när dom bodde hemma som var så bra?

Överhuvud taget verkar det vara ganska kaotiskt där. Man undrar om det är ett lekis hon jobbar på, så som dom boende beter sig ibland. Nu är ju detta bara ett boende, men jag kan tänka mig att det ser likadant ut på många andra ställen. När jag själv tänker tillbaka på skolmaten så kan jag tycka att mycket som man klagade på då skulle jag nog uppskatta idag. Gräset är ju alltid grönare på andra sidan...

Intressant? Andra bloggar om: , , , , , , ,

Inga kommentarer: