18 juli 2008

Svenskans fulaste ord?

När Värsta Språket anordnade en omröstning om Svenskans fulaste ord har jag för mig att ord som ordbajsa, framstjärt och vårtgårt kom högt. Med all rätt. Min röst går dock till ett ord som i sig kanske inte är så fult, men när man analyserar vad det betyder inte kan annat än tycka illa om det. Jag talar om ordet Vardagsbrott.

Tänk efter. Brottslighet som tillhör vardagen. Det ska bara inte behöva förekomma liksom. Cykelstölder, vandalism, inbrott, misshandel. Brott som polisen har knappa resurser att utreda och med låg uppklarningsfrekvens. Det är inte konstigt att man reagerar negativt när man hör ordet.

Överhuvudtaget är vardagsbrott en stor olägenhet för dom flesta i samhället, eftersom det kan drabba vem som helst och ställer till med stor olägenhet för den drabbade. Jag vill gärna se krafttag mot detta, något som jag tror skulle förbättra förtroendet för polisen och rättssamhället.

Dagen då vardagsbrottslighet är utrotat ur Svenska språket är en lycklig dag!

Intressant? Andra bloggar om: , , , , , , , ,

Inga kommentarer: