21 maj 2008

Kyrkklockor - kultur eller oljud?

Är kyrkklockor en del av den Svenskan kulturen, eller ett störande och tom kränkande moment i det moderna samhället?

I centrala Malmö, bredvid tingsrätten, står ett torn med en massa klockor. Här spelas det ibland "melodier" som hörs långa vägar. Jag skriver melodier inom citationstecken, eftersom det är knappt hörbart. Det låter mest som en massa oljud, komponerat av en tondöv person, uppspelat på ostämda & osynkade klockor. Det är obegripligt att någon finner detta värt att spela upp. Speciellt tycker jag synd om dom som jobbar och bor i husen bredvid. I dag spelades en "konsert" upp klockan 8 på morgonen. Det kan inte vara roligt att bli väckt till detta oljud. Inte heller kan det vara lätt att koncentrera sig på sitt arbete med detta utanför fönsterna.

Jag har inget emot att klockor klämtar vid begravningar. Det kan vara ett fint sätt att hedra de bortgångna. Men vid dom flesta övriga tillfällen såsom gudstjänster, dop o dyl ser jag ingen anledning att hålla på med detta. Det är privata angelägenheter. Varför tvinga på andra detta?

Vissa kanske hävdar att det är en del av den Svenska kulturen. Men kultur förändras. Idag är fler och fler av Svenskarna icke kristna, och kristendomen har inte (eller rättare sagt ska inte ha) en särställning i samhället. Då tycker jag också det är rätt att begränsa användandet av kyrkklockor, i alla fall i närheten av bostäder & arbetsplatser.

Intressant? Andra bloggar om: , , , , , , , ,

Inga kommentarer: