26 augusti 2007

Tystnad, tack

Har du någonsin varit i ett ljudisolerat rum? Det är en märklig känsla. Även en så simpel sak som att ta på sig ett par hörselskydd eller proppar ger en upplevelse, speciellt märker man det när man tar av sig dom igen. Tystnad är en lyxvara idag. Överallt är det ljud och oljud, och jag skulle gissa på att det bara ökar.

Våra elektriska apparater blir mer och mer avancerade, men det gör också att dom ofta drar mer ström, vilket utvecklar värme som måste transporteras bort. Med en surrande fläkt såklart. Jag fick en ny spis häromdagen. Stor och fin. Men måste det vara en fläkt igång så fort man sätter på ugnen? Inte för att den låter så överdrivet mycket, men tillräckligt för att störa när man tänkter på det. Precis som kylen och frysen...

Min första dator hade ingen fläkt. Den hade visserligen en liten hårddisk, men den gick att stänga av när man ville, så att datorn blev knäpptyst. Min nuvarande har ett antal fläktar. På senare tid har jag blivir extremt känslig för datorer som väsnas, så jag har moddat alla fläktar i min dator. Den på grafikkorten kastade jag. Processorfläkten och nätaggregatets fläkt har jag sänkt spänningen på så att dom snurrar med mycket lägre hastighet. Jag tycker fortfarande att den låter för mycket, men dom flesta skulle nog knapp tro att den var igång om dom kommer på besök...

Det intressanta med oljud är att ju mer man tänker på dom desto mer irriterande blir dom. Så när man väl gett sig in på området blir man aldrig nöjd. En kanske ännu mer intressant sak är att om man lyckas dämpa ett ljud i tex datorn är det stor risk att ett annat ljud träder fram som dämpades av det förra. Det går liksom inte att komma undan!

Jag ser dock ljust på framtidens datorer. Det är inte otänkbart att vi i framtiden kommer sitta med ganska enkla terminaler, och sådana klarar sig ofta utan fläktar. Vidare har jag bestämt mig för att nästa dator jag bygger ska vara helt passiv. Det kommer bli svårt med jag tror det är möjligt, speciellt nu när flash-hårddiskarna börjar bli ett alternativ till vanliga hårddiskar!

Nu blev det här mycket ett inlägg om datorer, men jag undrar hur alla dessa oljud runt omkring påverkar oss? Det skulle inte förvåna mig om det ökar stress och annat onyttigt. Lite ljudsanering hade kanske inte varit helt fel? Annars kan man ju börja med att ta på sig ett par hörselproppar och njuta av tystnaden! Mmmm...

Intressant? Andra bloggar om: , , , , ,

Inga kommentarer: