24 augusti 2007

Lite matintryck från Malmöfestivalen 2007

För en gångs skull har jag provat lite nya maträtter på Malmöfestivalen, så jag tänkte att jag kunde ge en kort sammanfattning av mina intryck.

Räkfylld tunnbrödsrulle (50kr) - Efter att Sydsvenskan gett denna högsta betyg var man ju bara tvungen att prova. Det var jag såklart inte ensam om att tycka, så det blev minst en halvtimme i kö. Var det värt det? Ja, det tycker jag nog. Väldigt fräsch & god, och förvånansvärt smakrik. Det var en rejäl rulle med räkor, sallad, gräddfil, dill, rödlöd och stenbitsrom, som man blev mätt av. Fanns även med kräftstjärtar istället för räkor, och enligt uppgift var den lika god! (Enligt Sydsvenskan kostar denna rätt bara 40kr. Tänk vad lite medie-exponering kan göra för affärerna!)

Louisiana Cajunkryddad Kyckling med Klyftpotatis och Lime & Vitlössås (50kr) - Den här har funnits i några år, och är välkänd för att kunna leverera. Själv har jag dock missat den fram tills i år. Mycket gott, men jag tycker att såsen var lite för söt för min smak, och potatisen hade behövt lite salt. Dock fräscht upplagt, och helt klart något jag kan rekommendera. Tyvärr en ganska liten portion.

Chilensk hamburgare (45kr) - Ännu en klassiker. Ännu en lång kö. Väl framme får man en rejäl kolgrillad burgare, stoppad i ett vitt standardbröd med lite sallad och tomatsalsa. Kryddigt, precis som man föväntar sig. Men det är något som saknas, den är liksom för fattig. Salsan faller mig inte helt i smaken. Däremot är köttet mycket gott och välkryddat. Totalt är den okej men inte mer. Det här hade dock varit perfekt för grillpartyt!

Älgkorv (25kr) - Vad ska man säga. Jag som inte smakat älg tidigare förväntade mig lite speciell smak, men det här smakade bara vanlig korv. Visserligen en väldigt god och saftig korv, men absolut inget märkvärdigt. Dessutom serverades den i ett vanligt, lite torrt, korvbröd. Inget jag kommer ta igen nästa år.

Langos 'Café Opera' (60kr) - Ingen festival utan langos. Problemet är bara att välja var, eftersom det ligger en langosbod typ var femte meter. Och alla är såklart "äkta" enligt skyltningen. Till slut valde jag en bod på södergatan. Fyllningen bestod av gräddfil, räkor, rödlök och svart rom. Vad det har med Café Opera att göra vette katten. Och var är osten?! För det priset förväntar man sig en rejäl bit, och visst, den var inte jätteliten, men dom var ganska snåla med pålägget. Degen var dock väldigt gott friterad, och fyllningen fungerade bra. Men till det priset, nä...

När jag postar detta är det några timmar kvar av festivalen, så skynda dig ner om du blir sugen annars får du vänta ett år till nästa chans :-)

Tips: här kan du själv sätta dina egna betyg på festivalmaten!

Intressant? Andra bloggar om: , , ,

Inga kommentarer: