19 juli 2006

Färdtjänst sätter stopp för katten - Helt rätt!

Expressen rapporterar att färdtjänst inte vill köra en dam om hon ska ha med sig sin katt. Djurföreningen Manimalis reagerar och tycker det är stelbent. Enkelt för dom att tycka. Dom är ju sannolikt inte allergiska.

Själv tycker jag det är helt rätt. Om jag hade kört en färdtjänstbil och haft en katt i bilen hade min kropp reagerat kraftigt. Med nysningar och rinnande kliande ögon hade jag blivit en trafikfara. Och även som passagerare i bilen efter en sådan färd hade jag reagerat och mått dåligt.

Givetvis har sällskapsdjur stor betydelse för sina ägare. Men i offentliga sammanhang måste man respektera att personer är överkänsliga mot djur, parfymer och andra saker. Att sitta bredvid en katt eller parfymosande dam på bussen eller tågen är plågsamt för många. Jag önskar att dessa personer kunde inse att deras smak och tycke inte delas av alla andra, och i västa fall orsakar stora besvär.

Andra bloggar om: , , , ,

Inga kommentarer: