05 oktober 2013

Kan fri fart på motorvägen ge bättre trafikanter?

När jag passerar en 30-skylt ser jag alltid till att sakta ner och hålla mig under 30 km/h. Inte för att jag är rädd om körkortet, utan för att jag förutsätter att begränsningen är satt av en anledning. Om vägen t.ex. passerar en skola finns det en poäng i att snabbt kunna stanna om ett barn skulle springa ut i gatan, så som barn faktiskt gör.

Trots att våra motorvägar håller hög standard har vi en relativt låg högsta tillåtna hastighet i förhållande till vad moderna bilar kan prestera. Det är inget ovanligt att fordon bränner förbi en även om man själv håller högsta tillåtna hastighet. Det jag funderar på är vad som skulle hända om hastigheten släpptes fri? Då skulle helt plötsligt ansvaret ligga på föraren. Det gör det förvisso idag också, men med en högsta tillåten hastighet tenderar vi se den som hastigheten man ska hålla. Att köra långsammare existerar liksom inte för många. Inte ens dåliga förhållanden stoppar folk från att bränna på. Kanske för att ansvaret på att anpassa hastigheten lagts på någon annan. Såklart en generalisering, men du förstår nog vad jag menar. Med fri hastighet skulle folk istället tvingas tänka till och anpassa sin hastighet efter omständigheterna på ett mer aktivt sätt. När man kör fortare tenderar man också att skärpa sig, något som kanske kan behövas då moderna bilar är så tysta och bekväma att bilåkningen blir tråkigt och sövande.

Fri hastighet skulle kunna kombineras med hastighetsbegränsningar på utvalda ställen där det faktist är olämpligt att köra fortare. Likaså hade elektroniska skyltar kunnat användas för att tillfälligt sänka hastigheten när det är påkallat, exempelvis vid dåligt väglag. Eftersom dessa begränsningar är speciellt "utvalda" skulle folk förmodligen ha större respekt för den än fasta begränsningar, precis som jag gör med 30-skyltarna. Åtminstone så länge det inte överanvänds, eftersom varningar då tappar sin effekt.

Intressant? Andra bloggar om: , , , , , , ,

Inga kommentarer: