18 december 2011

En studie i dålig design



Med utgångspunkt i en fjärrkontroll tillhörande en Philips 6000 series TV som jag nyligen börjat använda har jag sammanställt denna lista på alla de designfel som Philips lyckats åstadkomma. Visst, kontrollen är ganska snygg, men jag undrar om dom själva någonsin provat att använda sina kontroller? Det irriterar mig när man släpper produkter med brister i så essentiella delar som denna. Här är de fel jag upptäckt (än så länge):

  • Den rundade botten gör att fjärrkontrollen viker undan i handen när man försöker trycka på knapparna med tummen.
  • Kontrollen är likformad uppe och nere. När man håller den i handen är det omöjligt att känna om man håller den upp eller ner, utan att titta på den.
  • Knapparna är väldigt hårda, och kräver en relativt sett stor kraft för att tryckas ner. Tillsammans med den rundade botten behöver man nästa hålla kontrollen med två händer för att kunna trycka ner visa knappar.
  • När man trycker ner gummiknapparna känns en mekaniskt litet "klick" som markerar att knappen trycks ner. Det är bra. Mindre bra är att knapparna inte alltid "tar" när detta händer, utan man måste trycka ytterligare lite till innan knappen faktiskt får kontakt. Mycket irriterande!
  • Kanal ± och volym ± är inte placerade bredvid varandra. Dessa två är sannolikt de mest använda knapparna på en fjärrkontroll och bör i mitt tycke ligga i varandras närhet så att man enkelt kan växla både kanal och ljudvolym utan att titta på fjärrkontrollen.
  • Något som visserligen inte är fjärrkontrollens fel direkt, men ändå värt att ta upp är det faktum att TV:n inte tar emot signaler från fjärrkontrollen förrän efter en liten stund efter påslagning. Framförallt är detta ett problem om man stängde av TV:n med hög volym, eftersom man riskerar att väcka hela huset när man startar TV:n igen, utan att man kan göra något åt saken förrän efter 5 långa sekunder eller så.
  • Kanalväljarkorset i mitten delar utrymme med ett mindre styrkors, som främst används för att göra inställningar i TV:n. Tyvärr ligger detta styrkort upphöjt och är i vägen för tummarna, vilket gör det onödigt svårt att byta kanal.
  • Eftersom handen är formad som den är, med tummen "högst upp" så som man håller kontrollen i handen, måste man skjuta upp fjärrkontrollen i handen för att nå de nedersta knapparna. På denna fjärrkontroll går dock knapparna hela vägen ner. Det gör att man inte kan skjuta upp den så långt man hade behövt för att nå knapparna, utan att tappa greppet om fjärren. I princip är jag tvungen att använda båda händerna för att trycka på de nedersta knapparna. På andra kontrollers jag har är utrymmen längs ner tomt och kan på så sätt fungera som ett grepp för handen.

Jag ska dock ge Philips en eloge för knappen med en bakåtpil, som hoppar tillbaka till kanalen man tittade på före den man tittar på nu. Perfekt för att hoppa mellan två kanaler. Detta är något som alla TV-apparater borde ha (om dom inte redan har det, jag har inte 100% koll på detta)!

Intressant? Andra bloggar om: , , , , , , , , ,

Inga kommentarer: