- Att lägga spår längs med ett antal större vägar är ett stort ingrepp i staden. Malmö kommer förvandlas till en massiv byggarbetsplats i många år framöver. När spårvagnarna väl är igång ska dom ha företräde överallt, på vägar som antagligen är underdimensionerade. Jag spår kaos.
- I Malmö cyklar man året runt. Cyklandet ökat och politikerna hejar på denna utveckling. Spår i gatan är som att sätta fälleben för cyklister. Råkar man köra ner i spåret är det stor risk att man trillar omkull. Jag har själv råkat ut för det i ovan nämda museumlinje, och även sett ett antal människor trilla eller vara nära. På vintern när snön täcker spåren blir det ännu värre.
- Det finns ett antal intressanta alternativ till spårvagn, men Malmöpolitikerna är totalt insnöade i sina spårvagnsfantasier. Trådbussar och elspår under marken är två spännande alternativ som sannolikt skulle fungera minst lika bra utan vissa av nackdelarna som spårvagn för med sig.
- Investeringen som kommer krävas för att genomföra detta är stor. Var ska dessa pengar komma ifrån och vad skulle dessa pengar kunna användas till istället?
Jag är ytterst tveksam till att Malmöborna verkligen ställer sig bakom detta projekt. Med tanke på projektets omfattning tycker jag att en omröstning bland dem som ska leva med det är det enda rimliga innan beslut fattas.
Intressant? Andra bloggar om: malmö, spårvagn, infrastruktur, pendling, lokaltrafik, bussar, cykling, folkomröstning
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar