27 juni 2010

Varning för Vicks Fruity Fresh

Jag är inte mycket för att äta godis, eftersom jag mest bara får ångest av det. Ångest för att det är onyttigt i allmänhet, men framförallt eftersom det är dåligt för tänderna. Men jag gillar att tugga på något efter maten. Sockerfritt då såklart. Förutom att det är gott lär det också vara bra för tänderna eftersom det rensar och sätter igång salivproduktionen.

Jag har köpt Fruity Fresh från Vicks några gånger. Dom är sockerfria och smakar gott. Så när jag handlade sist bestämde jag mig för att prova en ny smak; körsbär. Och det var precis som dom andra jag smakat - hallon & svarta vinbär - en angenäm karamell.

Jag skulle precis till att ta en till men så råkade jag läsa innehållsförteckningen och ser då socker på första plats! -Men, dom ska ju vara sockerfria, eller har jag missuppfattat det hela? Jag rotade fram en gammal påse ur papperskorgen, och visst, dom var sockerfria. Skillnaden på påsarna är dock minimal. Båda ser näst intill identiska ut, förutom att den en har en liten rund notis om att dom är sockerfria.

I butiken hänger dom här påsarna i samma ställ. Om man inte är uppmärksam är det lätt att missa att dom är olika, speciellt om man som jag redan ställt in sig på att dom är sockerfri (eller tvärtom). Jag tycker att det är mycket dålig stil att ge två olika produkttyper näst intill identiska påsar. I mitt fall ger det ångest. Är man sockersjuk kan det gå värre, likaså om man är intolerant mot fenylalanin.

Intressant? Andra bloggar om: , , , , , , , ,

Inga kommentarer: