22 juni 2010

Övervakningskameror hindrar inte brott

Jag går på trottoaren och tänker på allt och inget. Så ser jag en attraktiv tjej en bit bort på väg mot mig. Helt plötsligt blir min gång helt styltig. Kroppen är liksom inte längre följsam utan beter sig konstigt och ryckigt. Och hur ska man egentligen ha munnen för att se så naturlig ur som möjligt? Allt gå såklart över i samma ögonblick tjejen passerat.

Alla har säker upplevt detta. Att känna sig övervakad förändrar beteendet, även om man inte har något att dölja. Så när Beatrice Ask vill ha fler övervakningskameror trots att det inte hindar våldsbrott känner jag ett starkt obehag. Det totala övervakningssamhället kommer närmare oavsett om man röstar på Ask i alliansen eller Bodström i andra lägret. Piratpartiet framstår som det enda tänkbara alternativet. Och jag är inte ensam som tycker så...

Intressant? Andra bloggar om: , , , , ,

Inga kommentarer: