08 augusti 2009

Bästa ersättaren för Anteckningar / Notepad

Alla som använder Windows har antagligen kommit i kontakt med texteditorn Anteckningar (Notepad). Tyvärr är det ett ganska begränsat program och man tröttnar snabbt på alla dess brister. Under många år har jag letat efter en värdig ersättare till Anteckningar. Det finns gott om program som säger sig vara just detta, men i mitt tycker har dom flesta för höga ambitioner. Jag vill bara ha ett litet enkelt program som laddar snabbt och erbjuder grundläggande funktioner. Som en bildvisare fast för textfiler. Vill jag arbeta mer seriöst med textfiler så väljer jag ett program som UltraEdit eller Notepad++. Men båda dessa program känns stora och klumpiga i jämförelse med Anteckningar.

Ett tips från en vän ledde mig till ett gratis program med det intetsägande namnet NotePad2. Jag gav det en chans, och sedan dess har det varit en trogen kompanjon. NotePad2 uppfyller alla mina krav, men erbjuder ändå nästan alla finesser man kan tänka sig!

Min konfiguration av programmet är lite speciell. Jag har ställt in det så att 1) det sparar inte inställningar automatiskt, och 2) man kan avsluta programmet genom att trycka på Escape. Vad innebär detta? Jo, jag använder det ungefär som jag använder min bildvisare (ACDSee Classic). När jag öppnar en textfil öppnas den alltid på samma ställe med samma inställningar. Jag kan läsa och redigera filen, och när jag är klar stänger jag snabbt fönstret men en knapptryckning. Det kvittar om jag har flyttat runt fönstret, ändrat förstoringsgrad, slagit på wordwrap, osv. Nästa gång jag öppnar en textfil är inställningarna återställda.

Att kunna arbeta på detta vis och snabbt kunna visa och redigera textfiler har definitivt ökat mitt arbetstempo. Därför rekommenderar jag starkt NotePad2 till alla!

Intressant? Andra bloggar om: , , , , , , , ,

Inga kommentarer: