04 april 2009

Tips & betraktelser inför cykelköpet

Att köpa ny cykel är inte helt lätt. Det finns så många olika modeller och konfigurationer att välja mellan. Jag har precis köpt en cykel, och jag känner mig lyckligtvis nöjd med köpet. Men den var inte helt lätt att hitta och jag spenderade mycket tid på att undersöka olika saker och gå runt i butiker. Den kunskap och erfarenhet jag fått tänkte jag dela med mig av här. Jag är ingen expert, utan detta är bara mina egna betraktelser. Men förhoppningasvis kan det hjälpa på vägen!


Modell - Jag tycker att det är viktigt att fundera på hur man ska använda cykeln när man väljer mddell. Ska man bara cykla i stan är det meningslöst att välja en mountainbike. Tänker man cykla även när det regnar ska man såklart ha stänkskärmar. Ska man bara cykla små turer på fina söndagar räcker nog en billigt och enkel variant. Och så vidare. Funktion går före utseende, om du frågar mig. Eftersom dom flesta cyklar bara finns i ett utförande per modell så riskerar man att få fel funktioner om man främst går på utseendet.

Kostnad - Att köpa en ny cykel är inte helt billigt. Om man inte nöjer sig med den mest grundläggande modellen så får man slanta många tusenlappar. Det finns billigare ställen dock. Biltema säljer tex billiga cyklar som på pappret ser bra ut. Huruvida dom verkligen är bra det kan jag inte svara på, men för några år sedan vill jag minnas att det var problem med deras cyklar i ett test av Råd & Rön. Värt att tänka på är att man delvis måste montera deras cyklar själv om man inte betalar för det. Man får inte heller någon gratis service, vilket brukar rekommenderas efter 3 månader. Således kan priset stiga lite grann.

Styre - I vilket ställning man vill sitta är inviduellt. Sportiga cyklar har oftast en mer framåtlutad ställning än klassiska cyklar där man sitter mer upprätt. Personligen tycker jag det är ganska jobbigt för armar och rygg att sitta framåtlutad ett längre tag. Vissa styre har ställbar stam, vilket gör att man kan ändra vinkeln. Det kan man se som en slags försäkring att cykeln kommer passa en, jämfört med att köpa en cykel med stel styrstång, speciellt om man satsar på en sportigare cykel där det annars kan vara svårt att hitta en cyket där man sitter tillräckligt upprätt.

Handtag - Förvånandsvärt många cykelhandtag är väldigt obekväma. Ett skräckexempel är min brors cykel som har handtag med stora utputande bokstäver som talar om vilket märke det är. Redan efter några minuter så känns det i händerna, och efter en cykeltur är handflatorna röda och ömma. Liknande handtag såg jag på en av Biltemas cyklar. Jag ser ingen mening med kraftigt räfflade handtag av detta slag såvda man inte cyklar nerför berg och absolut inte får glida med händerna...

Ett tips är att leta efter handtag som inte är helt runda, utan mer ovala så dom går ut en bit bakåt och på det viset ger extra stöd för handen. Det tycker jag personligen om.

Gripshift - Idag har många cyklar växelhandtag inbyggda i cykelhandtaget. Jag har inte cyklat med sådana själv, men när jag provat att hålla om handtagen upplever jag att det känns onaturlig och obekvämt för handen att hålla på den extra klump som utgör växeln. Mitt råd är därför att prova före så att man är säker på att det fungerar för en själv!

Däck & Slang - Köp inte en moutainbike om du inte ska cykla i skogen! Kraftigt mönstrade däck är inte roliga på asfalt eftersom dom suger upp mycket av kraften och således blir tyngre att cykla med.

Något att fundera på är om det är värt att satsa på ett par punkteringsfria däck. Om cykeln är viktigt för dig är punktering bland det värsta som kan inträffa, och då kanske det kan vara värt att slanta lite extra för att slippa det. Det finns också självläkande slangar som klarar av att täppa till mindre hål, men jag tror att punkteringsfria däck är effektivare eftersom dom stoppar skadan innan det blivit hål

Stötdämpare - Stötdämpare är vanligast på moutainbikes, men även vissa citybikes har dämpning på framhjulet. Jag kan inte säga så mycket om detta, men jag vill varna för dåligt designade dämpare bak, då de riskerar att ta upp kraften från tramporna istället för att skicka den till hjulen. Jag har provat en sådan cykel, och den var väldigt jobbig att cykla på efter som den började "gunga" när jag trampade. Tänk också på att dämpare kan kräva mer underhåll.

Broms - Fotbroms eller handbroms är en smaksak. Personligen tycker jag fotbroms mest är bökigt och smått irriterande, medan ett par bra handbromsar ger mig väldigt bra precision. Nackdelen med handbroms är att dom nästan uteslutande kommer på cyklar med utanpåliggande växlar. Nästan alla cyklar jag sett med växlar inbyggda i baknavet har även fotbroms, även om det finns undantag i dom dyrare klasserna. Vidare kräver handbroms mer underhåll än fotbroms. Det vanligaste är handbromsar med bromsklossar, men det finns också bromsskivor och andra typer av bromskonstruktioner. Dessa kan vara effektivare och kräva mindre underhåll, men till ett ganska högt pris än så länge.

Kedjan - Kedjan är nog den del som är mest utsatt för slitage och rost. Om cykeln kommer stå utomhus mycket kan det vara en idé att försöka få tag på en rostfri kedja, annars är risken stor att man måste byta kedjan inom kort. Min gamla cykel hade en kedja som höll i 10 år. Sedan bytte jag den mot en icke rostfri sak köpt på Biltema. Den höll nog inte ens ett år innan den började rosta trots att jag smorde den ordentligt.

Någon som inte är så välkänt är att kedjor förlängs med tiden. Det beror på att lagrena slits vilket resulterar i att kedjan blir aningens längre. Problemet är att kedja och kuggar är gjorda för att passa ihop perfekt. Om kedjan förlängs kommer det orsaka slitage på kuggarna. Om man då byter till en ny kedja kommer dom inte passa ihop längre, vilket kan resultera i problem som att kedjan "skippar". Det hände mig. Jag struntade i det, och efter ett tar så slutade faktiskt skippandet, för att istället komma tillbaka med råge efter ett tag, vilket gjorde cykeln i princip obrukbar (därav den nya cykeln)! Lösningen är att byta kedja ofta. Annars bör man byta kuggarna samtidigt som kedjan, men det kan bli dyrt på cyklar med många växlar!

Växlar - Upp till nio växlar brukar var inbygda i baknavet. Sedan blir det ett hopp upp till 18-24 växlar som kommer i form av utanpåliggande växlar. Nackdelarna med utanpåliggande växlar är ganska många. Dom är sårbara, kräver service, dyrt att byta ut och saknar för det mesta ett ordentligt kedjeskydd. Men vill man inte ha fotbroms, eller om man vill ha många växlar, eller om man vill ha en sportigt cykel osv, så är det svårt att hitta alternativ. För mig blev det en kompromiss. Och trots att utanpåliggande växlar är lite sämre i många avseende vill jag inte säga att dom är direkt dåliga.

Att cykeln har växlar från Shimano har länge använts som argument i reklamen. Men det verkar som att i princip alla cyklar har växlar från Shimano, även dom billigaste, så jag är tveksam till hur mycket bättre det kan vara...

Sadeln - Sportiga cyklar har i allmänhet smala, mindre dämpade sadlar. Det är en smaksak vad man vill ha. En risk med smala sadlar är att dom kan kännas mindre stabila att sitta på. En ny sadel kan kännas obekväm, men min erfarenhet är att kroppen vänjer sig, även om sadeln är ganska hård. I alla fall om man cyklar regelbundet. Gör man inte det ska man nog försöka få tag på en mjukare sadel.

Tramporna - Många trampor är ganska taggiga, vilket såklart är bra för greppet mot skon. Men om man planerar att cykla barfota på sommaren kan det vara en god idé att hitta trampor med slät trampdyna. Bra trampor bör också ha oreanga reflexer.

Ljus - Det finns några olika sorters cykelljus. Den klassiska dynamon finns fortfarande. Pålitlig men trög att trampa med. Batterilampor har alltid funnits, men dom senaste åren har dom förbättrats radikalt tack vare att dom nu bygger på diodlampor som inte drar lika mycket ström. En ganska modern variant är sk navdynamo, när själva dynamon sitter inuti framnavet, och lampan är av diodtyp. Detta innebär att man inte får någon märkbar tröghet som med den klassiska dynamon. Man kan tom ha lampan tänd alltid vilket ökar trafiksäkerheten! Slutligen finns det en annan typ av ljus som monteras i närheten av hjulen, och som drivs av små magneter som sitter på själva ekrarna. Dessa har samma fördel som navdynamon: Ljuset är allltid på utan att cykeln blir trögare att trampa.

Navdynamon lockar nog många. Men här vill jag utfärda en lite varning! Det visar sig nämligen att nästan alla tillverkare bara har kopplar navdynamon till framlyset (som iofs kräver mest ström). Bakljuset drivs fortfarande med batteri. Det förtar liksom halva tjusningen med navdynamon eftersom man då fortfarande måste klydda med batteri och slå på och av ljuset hela tiden. Men även den klassiska dynamon är drabbat av detta femonen! Jag förstår inte varför. Förr kopplade man alltid in dynamon till båda ljusen. Trist utveckling...

Vilken variant ska man då välja? Först får man konstatera att navdynamo bara finns på dyrare modeller och inte går att "köpa till", så den väljer man mer som en del i ett större paket. Den sista varianten "magnetljusen" är också ganska dyra (ca 400kr fick jag ge för mina ReeLight) men även batteriljus kostar en slant, så om man tycker det är värt att slippa klydda med batteri och att slippa tänka på ljuset överhuvudtaget, så kan det kanske vara värt priset. Om man inte cyklar mycket, men ändå vill slippa tänka allt för mycket på ljuset är nog en klassiska dynamo ett bra val.

Reflexer - Det är lag på att ha reflexer fram och bak, så en ny cykel ska självklart vara utrustad med sådana. Värt att fundera på är också att skaffa orangea reflexer att sätta på ekrarna, eftersom dom så tydligt talar om att man är en cyklist sedd från sidan i mörkret!

Lås - Tänk på att du behöver ett rejält lås. Det ska vara godkänt för att hemförsäkringen ska gälla. Lås ingår i kanske hälften av de modeller jag sett, främst enklare modeller dock, och då är det ett ramlås som sitter runt bakhjulet "under" sadeln. Dom är smidiga, men hur säkra dom är är vet jag inte. Ett mer rejält lås ger bättre skydd men kostar en slant, så det är värt att ta med i beräkningarna. För optimalt skydd kan det också vara bra att ha en vajer så att du kan låsa fast cykeln i saker.

Ringklocka - Äldre ringklockor har ett ganska karaktäristiskt ljud. Tyvärr har dagens ringklockor försämrats om du frågar mig. Istället för "flera pling på rad" har dom bara ett pling som tyvärr inte alls ger samma distinkta men ändå snälla ljud. En liten varning vill jag också utfärda för ringklockor där själva "plingaren" sitter på en stum arm, istället för på en fjädrad arm. Av erfarenhet vet jag att den riskerar att gå av om man tar i för mycket!

Cykelkorg - Endast damcyklar är utrustade med cykelkorg. Varför har jag ingen aning om. Jag antar att det inte är socialt accepterat att sälja herrcyklar med korg. Vilket är tråkigt. Även män transporterar ju saker på sin cykel!

Pakethållare - En reflektion jag gjorde i butiken var att många pakethållare verkade vara certifierade för max 25kg. Det låter ganska lite med tanke på att folk brukar skjutsa vänner på sin cykel för jämnan. Har pakethållarna blivit klenare jämfört med förr i tiden?

Övrig Utrustning - Cyklar av modell klassisk brukar vara fullt utrustade. Sportigare modeller är det tyvärr sämre med. Om du ska använda din cykel som en brukscykel i alla väder bör du se till att få en cykelt som är utrustad med stänkskärmar, pakethållare och stöd - saker som långt ifrån är standard på alla modeller.

Lycka till med cykelköpet!

Intressant? Andra bloggar om: , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , ,

4 kommentarer:

Lotta sa...

Tack för dina tankar... Jag funderar på att köpa en cykel men det kommer nog attfå bli en billig begagnad för jag har inte råd med någotning annat - är inte just nu i varje fall en person som cyklar så himl mycket
Lotta

Anonym sa...

Dagens cyklar är bara rent SKRÄP!
Jag hade en Balkan-Reaktor Florida som var importerad från Bosnien, 2008 års modell. Stödet var så vekt att den tippade av sig själv! Efter bara två månader gick sadelfästet sönder!!! Efter en vinter var nästan allt krom rostigt!!!!!

Jag bytte till en MCB Crescent 'Världsmästarcykeln' som min mormor fick när hon var tolv år, och den SER UT SOM NY fast den anväts året runt sedan 60-talet...

Så, ett tips: Köp en cykel som är minst 40 år gammal och byggd i Norden, eller möjligtvis Tyskland eller England.

Exempel:
Crescent/Monark/MCB
Nordstjernan
Skeppshult
Husqvarna
Pilen
Helkama
Raleigh
Moulton
Kalkhoff
Puch
Jaguar
NSU

Tobias sa...

Jag håller med Anonym om att gamla cyklar är av bättre kvalitet. Själv har jag några stycken; en 5-växlad Crescent, en 3-växlad Monark och ytterligare en 3-växlad, en DBS. Cyklarna är från sjuttio- och åttiotalet och funkar perfekt! Högsta möjliga kvalitet rakt igenom. Ett tips är alltså att försöka hitta ett fint exemplar av en äldre cykel av ett kvalitetsmärke.

Anonym sa...

Det stämmer att cyklarna från förr är bäst. Stålram, rostfritt där det behövdes som bäst, Fauber-vev och Torpedo 515.

De märken som är uppräknade är väl lite sådär. Monark, Crescent, Skeppshult (de gamla), Husqvarna är bäst. Pilen = skit....
Om du köper tyska eller engelska cyklar, råkar du ofta på klockvevlager som inte är så bra.