12 januari 2017

Skatteverket tar gärna mer men aldrig mindre i skatt

Om du tjänar pengar i egen verksamhet ska du givetvis skatta för detta. Även om vi deklarerar en gång om året kräver skatteverket att vi betalar in preliminärskatt varje månad. Varför kan man undra. Jag kan bara anta att skatteverket förutsätter att svenskarna inte kan hantera sina pengar och således kommer slösa bort alla sina pengar om de skulle få lov att hantera dem själv.

Preliminärskatten bygger på att man uppskattar sin framtida inkomst och skickar in detta till skatteverket. Om dom godkänner din uppskattning får du sedan betala in en skattesumma baserat på detta varje månad. Efter din slutgiltiga deklaration jämförs den inbetalda summan med den faktiska skatten du ska betala, och mellanskillnaden krävs in eller betalas tillbaka.

Eftersom du omöjligen kan veta vad du kommer tjäna som egen företagare är det hela en gissningslek. Så var det även för mig, och första året med mitt företag var min preliminärskatt väldigt låg. Andra året, efter första årets deklaration, höjde skatteverket min preliminärskatt baserat på förra årets deklarerade inkomst. Det är väl ganska rimligt under omständigheterna.

Sedan kom ett år då det slumpade sig att jag fick några väldigt bra uppdrag och tjänade bra mycket mer än föregående år. Så fort skatteverket insåg detta höjde de såklar min preliminärskatt igen. Nästföljande år var jag tillbaka på samma låga nivå som första åren, och därefter har det bara gått nedför.

Då tänker man ju att skatteverket skulle titta på föregående års inkomst och anpassa preliminärskatten till den nu mycket lägre nivån, precis som när det höjde skatten. Men icke! Vill du få sänkt preliminärskatt måste du ansöka om det.

Alltså: Skatteverket höjer omedelbart din preliminärskatt om de ser en chans till det, utan att du har något att säga till om. Men de sänker den aldrig självmant!

Då jag är lat (och lite för att jävlas med systemet) har detta lett till att jag under många år betalat in stora mängder för mycket i preliminärskatt. Det är väl iofs trevligt att få tillbaka mer än hälften i skatteåterbäring. Men fy fan vilket jävla system det är...

Intressant? Andra bloggar om: , , , , , ,

Inga kommentarer: