04 oktober 2014

En RUT-anekdot

Min föräldrar flyttade nyligen från sin hyreslägenhet. Den obligatoriska flyttstädningen var något som oroade min mamma. Pga av kroppsliga besvär kunde min pappa inte hjälpa till så mycket med detta. Min mamma hade ett mastodontjobb framför sig när det gällde att städa de över hundra kvadratmeterna.

De hade dock noterat att några grannar ibland fick hjälp med att städa sitt hus. De hörde efter vad det egentligen skulle kosta, och det visade sig att med rutavdraget skulle det inte bli alltför dyrt. "Bara" 25kr kvadratmetern. Närmare 3000kr för en flyttstädning med andra ord, så det var ju inte gratis precis. Mina föräldrar är inte rika. Dessutom ganska snåla. Fullpris för en flyttstädning hade varit för mycket för dem. Men tack vare rutavdraget så hamnade priset på en så pass rimlig nivå att det blev acceptabelt. Det visade sig också att städfirman, kanske inte helt oväntat, kunde utföra arbetet för 20kr kvadratmetern "utan kvitto". Det tyckte dock inte mina föräldrar var lönt.

Det jag tar med mig från denna historia att detta är att rutavdraget faktiskt fungerar. Utan rutavdraget hade mina föräldrar sannolikt aldrig anlitat städfirman, utan gjort jobbet själv. Min mamma, numera pensionär, hade fått skrubba rent 25års ingrodd smuts i en jättestor lägenhet. Vilket känns väldigt onödigt när det finns unga friska människor som kan utföra samma jobb och bidra med skatt till samhället. Det är osannolikt att mina föräldrar själva kontaktat firman och försökt anlitat dom svart. Vi kan dock konstatera att städbranschen är en typisk bransch där svartjobb är rikligt förekommande, vilket bekräftades av att mina föräldrar utan att ha frågat om det fick både vitt och svart anbud från firman. Men även om svartjobbet var något billigare tyckte de alltså att det var bättre att ta det vitt. Utan rutavdraget hade skillnaden varit mycket större. Det känns rimligt att tro att rutavdraget faktiskt omvandlat många svartjobb till vita. Huruvida detta går plus eller minus för stadskassan vet jag inte, men det känns positivt att det kunna påverka en problematiskt branschen.

Ska man se det ur ett större perspektiv kan jag dock tycka att problemet är att människor är så dyra att anlita i Sverige. För privatpersoner med normal inkomst är det bara i undantagsfall man har möjlighet att anlita människor, såvida man inte tar det svart eller i utbyte mot egna tjänster. För företag innebär det att arbetskraft är något som måste minimeras så långt det går, eftersom det är den största utgiftsposten, vilket såklart går ut över de andra anställda.

Det är tråkigt att det ska vara så här. Samhället hade kunnat bli så mycket trevligare om det hade funnits fler personer i tex serviceyrken, som verkligen hade haft tid att engagera sig i sitt arbete, utan att stressa sönder sig själva. Fler människor i jobb hade ju inte heller varit fel. Men i ett land där arbetskraft är det dyraste som finns, blir också resultatet ett kallt samhällsklimat. Det är kanske därför jag ställer mig positiv till rutavdraget. Det är kanske inte perfekt. Det kanske kostar staten pengar. Men det har också positiva effekter på branschen och samhället.

Intressant? Andra bloggar om: , , , , , ,

Inga kommentarer: