02 oktober 2012

Kollektivtrafiken behöver kvalitetstestare

Jag åker buss nästan varje dag. Trots min ganska begränsade tid ombord hinner jag se och uppleva en hel del om hur busstrafiken fungerar. Chaufförer som kör rally eller pratar i telefon hela resan. Bussar som får motorstopp bara för att de bromsar eller där dörrarna inte går att öppna. Hållplatser som är så fulla att bussarna inte får plats. Infosystem som visar fel eller beter sig allmänt konstigt. Gatukorsningar där man kan behöva vänta fem minuter för att komma förbi i rusningstrafik. Ryckiga, skumpiga bussar som det är omöjligt att läsa eller arbeta på. Bussar i allmänt bedrövligt skick. Men också tvärtom. Ibland stöter man på riktigt trevliga chaufförer som förgyller ens dag. Vissa bussar kan vara riktigt sköna att åka med. Tyvärr hör de senare iaktagelserna till ovanligheterna.

Poängen är att som resenär får man uppleva hur kollektivtrafiken fungerar på riktigt. Då blir det också uppenbart vilka brister som finns och vad som fungerar bra. Om jag upplever allt detta genom att pendla några minuter var dag, så tänker jag att en heltidsanställd med uppdrag att (anonymt) agera resenär och iklädd olika roller (morgontrött, småbarnsförälder, pensionär, resväsketyngd, distansarbetare) recensera bussresandet för olika rutter? Detta borde vara en ypperlig investering för bussbolagen och Skånetrafiken om dom är intresserade av att höja kvaliteten och få fler att åka kollektivt.

Intressant? Andra bloggar om: , , , ,

Inga kommentarer: