07 november 2011

Hur mycket vågar man lägga i molnet?

En berättelse jag hittade via Reddit Technology belyser faran med att knyta upp sitt liv i molnet, och specifikt att lämna över att i ett företags händer. Google har utan förklaring stängt ner en användares konto med alla tillhörande tjänster. Personen hade samlat hela sitt digitala liv i Googles tjänster och mängden förlorad data, konversationer, kontakter, dokument mm är oöverskådligt:

You have cut off my communication, disrupted my personal and professional life, effectively stolen vast amounts of my personal and professional data, accused me of something without telling me that I am accused, accused me of something without telling me what it is that you have accused me of, blocked any direct communication with my accuser, and given me no ability to appeal this decision or to speak with someone on the facts of the case. (källa, död länk)


Personen hade försök alla möjliga sätt att komma i kontakt med Google för en förklaring, men som det storföretag man är kom det endast standardsvar tillbaka. I frustration skrev han då ovanstående långa sågning av Google för att varna andra. Denna artikel fick stor uppmärksamhet, och efter detta engagerade sig en högt uppsatt Google anställd i ärendet, varvid det klarades upp. Han fick också en förklaring till varför det hela uppstått:

Google employs an automated system to scan user storage for violations of their ToS and in the process erroneously flagged one of the images in the folder as child pornography, it’s as simple as that. (källa, också död länk)

***

Det är inte första gången Google stänger konton utan förvarning. AdWords är ett välkänt exempel på en tjänst med många drabbade. Många har också blivit avstänga från nya Google+. Även andra storförtag har tendenser att behandla sina kunder på liknande sätt, både onlineföretag och traditionella. PayPal spärrar konto utan förvarning. Dropbox säkerhet existerar inte. Ett gemensamt problem är att deras kundsupport ofta är helt distansierad från problemet, och inte intresserad av att hjälpa till utan bara att bli av med kunden så fort som möjligt. Ett bra exempel på detta är när jag, som är mycket datorkunnig, skriver till ett företag och vill ha hjälp, och samtidigt skickar med en detaljerad teknisk beskrivning av problemet. Som svar på frågan får jag tillbaka något som ska se ut som ett personligt skrivet svar, men vars innehåll tydligt visar att dom sannolikt inte ens läst innehållet...

***

Jag vill lyfta fram ett annat problem med molnet också. Google håller just nu på att införa sitt nya utseende i alla sina tjänster. Långt ifrån alla gillar det dock. Förutom jobbet att lära sig hitta och hantera i de nya systemen så har även ett antal förändringar genomförts som vissa upplever som en nergradering. Att inte kunna kontrollera när ett system uppgraderas, utan helt plötsligt bli påtvingad tjänsteleverantörens förändringar i systemen kan vara ett stort problem för den som gjort sig beroende av systemet. I värsta fall har funktionalitet plockats bort som var essentiellt för företagets verksamhet. Men tänk även på hur mycket tid och resurser Google just nu kostar alla företag som använder deras produkter vars användare förvirrat försöker orientera sig bland nymodigheterna och tvingas kalla på datorsupporten istället för att utföra sitt arbete.

***

När du använder Googles tjänster går du också med på företagets villkor. Vad säger egentligen dessa?

…you give Google a perpetual, irrevocable, worldwide, royalty-free, and non-exclusive license to reproduce, adapt, modify, translate, publish, publicly perform, publicly display and distribute any Content which you submit, post or display on or through, the Services.

Google reserves the right to: Terminate your account at any time, for any reason, with or without notice

Andra företag har sannolikt liknande avtal. Facebook äger tex alla bilder man laddar upp till deras servrar. I takt med att allt mer av våra liv integreras med Internet blir detta allt viktigare att uppmärksamma. Är du verkligen beredd att gå med på ovanstående villkor?

***

Ligger framtiden i molnet? Molnet (eller Internet som det också kallas) är ett stort begrepp, och visst är det så att allt mer flyttar ut på nätet. Men med molnet så kommer stora frågor om integritet och säkerhet upp till ytan. Litar vi på storföretagen så pass att vi är villiga att lämna över våra liv i deras händer?

Berättelsen ovan belyser hur viktigt det är att sprida ut sina digitala vanor på olika tjänster, och att konstant hålla sig med backupper av olika slag. Att samla allt hos en enda leverantör är visserligen smidigt. Men den dag det skiter sig kan det vara kört.

Både företag och enskilda användare kan skapa sina egna moln. Mail och blogg är lätt att sätta upp på en egen server. Serverutrymme kan man hyra billligt, och det är lätt att byta leverantör om det blir problem. Att sätta upp en egen NAS där hemma ger dig en egen "molntjänst" där du kan lagra alla dina dokument och media, och komma åt innehåller från vilken dator som helst. Öppna format och standarder är också värt att satsa på, för att vara framtidsäker. Dessa lösningar ger mycket bättre skydd mot problemen som beskrivs ovan. Men det kräver såklart en viss teknisk kunskap och engagemang, dock mindre än det flesta nog inbillar sig. Se bara till att göra regelbunden backup på allt ditt material, både hemma och det du har lagrat på servrar.

Intressant? Andra bloggar om: , , , , , , , , , , , , , , , , ,

Inga kommentarer: