23 mars 2011

Ett första intryck av Firefox 4

Jag är egentligen allergisk mot programuppdateringar - funkar det så varför byta? Men eftersom jag hört mycket bra om nya Firefox och dess prestanda och har en långsam dator så tänkte jag att det kan vara värt att prova på Firefox 4 som släpptes igår. Detta är mitt första intryck efter en halv dags användande:
  • För det första måste det konstateras: Innovation är inte att kopiera Chrome. (Eller egentligen Opera som brukar vara först med nya saker innan alla andra kopierar det och får kredd för att vara innovativa...). Våga göra något eget istället.
  • Tabbar längst upp förstår jag inte hajpen med. Idén från Chrome var väl att en tabb var en egen process och att allt inuti tabben hängde ihop. Så är det inte i Firefox. Inga egna processer. Och "bookmarks toolbar" ligger mitt i allt, som inte har något med innehållet att göra. Jag tycker inte heller att det ger någon slags ökad översikt då ögonen måste röra sig längre; Tabbarna är trots allt nog det man tittar på mest utöver innehållet. jag ställde om till normala tabbar ganska fort. Jag hade kanske provat att ha kvar det ett tag om det inte vore för nästa punkt...
  • F6 för att sätta fokus på addressfältet fungerar inte längre. Det kan jag inte leva utan! Lyckligtvis kom jag av en slump på hur man får tillbaka detta: Genom att flytta tabbarna från längst upp till gamla placeringen fungerar F6 igen av någon konstig anledning...
  • Att ersätta "Statusbaren" med något som kallas för "Addons bar" förstår jag inte meningen med. Det bidrar inte med något som helst nytt som jag kan se. Att adresser poppar upp som i Chrome har jag aldrig gillat heller. Jag har Skaffade Status-4-Evar på direkten som ger tillbaka gamla statusbarens funktionalitet.
  • Tabbgrupper känns mest onödigt och en poweruser funktion som få kommer använda, men som givetvis drar resurser. Om Firefox vill vara slimmat, varför inte överlåta sådant till tilläggsutvecklare?
  • Den nya designen av gränssnitten är väl inte ful, men mest bara trist. Att flytta runt knapparna kanske har sin poäng rent designteoretiskt. Men efter 15 års webbsurfande sitter det liksom i ryggmärgen att till exempel home-knappen sitter uppe till vänster. Jag ser ingen poäng med att lära om det beteendet nu eftersom det inte ger något fördel att ha knappen på höger sida.
  • Addon hanteringen är nu placerad i det vanliga fönstret med något slags javascript laddare ochegen grafik, istället för ett eget "system fönster". Det är inte särskilt vackert, och framförallt är det långsamt till tusen. Ingen förbättning enligt mig, eftersom dom inte verkar ha infört någon ny funktionalitet i övrigt som skulle kunna väga upp detta.
  • När jag sitter och skriver detta i Bloggers editor märker jag att editorn beter sig konstigt i vissa lägen. Nu är Bloggers editor inget mästerverk från början, men helt klart har något hänt som gjort den sämre än innan.
  • Slutligen får jag konstatera att den utlovade hastighetsökningen har jag inte märkt så mycket av. Den finns säker där, men Firefox i sin helhet är fortfarande tungrott. Minnesmässigt verkar det fortfarande sluka orimliga mängder med minne som den dessutom aldrig frigör.

Mycket nya saker är sånt man säkert vänjer sig vid. Men jag tycker att många av nyheterna känns väldigt omotiverade. Det är inte ett bra betyg när det första man behöver göra är att gå ut och hitta extensions och fixar för att få tillbaka funktionaliteten som gör att man väljer Firefox från början. Jag hoppades mycket på Firefox 4, men nu känns det som att det är läge att titta på andra webbläsare, och då ligger nog Opera Portable bäst till.

Intressant? Andra bloggar om: , , , , , , ,

3 kommentarer:

Opolitiskt korrekt sa...

Själv kör jag Chromium hemma (kärnan bakom Google Chrome) och Firefox på jobbet, mestadels för att Firebug är överlägset smidigast vid utveckling.

Nya FF4 för med sig en del bra grejor som stöd för HTML5 och större stöd för CSS3. Att den använder grafikkortet fullt ut kommer göra det snabbare när webbplatserna är grafikkrävande.

Skulle jag rekommendera det till vem som helst? Njae... sitter man på en slö dator, modell äldre, då är nog Chrome en bättre väg att gå, Faktum är, bara man håller sig uppdaterad i programvaruväg så får man gå i frid.

Uppdateringar är roligt, även om det bara är få gånger som utseendet får sig en kyss. Nu ser ju alla de tre stora läsarna likadana ut - safari är undantaget då det ser ut som en Mac :) Fördelen ser jag i att det inte spelar roll vilken webbläsare man har längre, utan kan hitta hyfsat lätt i allihopa.

Undantaget Opera... jag utvecklade en allergi för flertalet år sedan :)

Biggles sa...

Det stora problemet med att byta från Firefox för mig är nog alla extensions som jag vant mig vid. Firebug är en bra anledning att stanna vid FF, som du säger. Adblock, mouse gestures, smoothwheel mm är saker jag trivs väldigt bra med. Fördelen med Opera är att den tenderar att ha det mesta sådan inbyggt från start. Chromium har jag inte provat, det kanske jag ska ta en titt på.

Rudi sa...

Google Chrome är väldigt bra för minidatorer pga att den är så lättdriven! I min större dator har jag IE9 som för mig är webbläsaren nummer ett!