05 februari 2008

Att byta till en elektrisk tandborste

För ca en månad sedan bytte jag till en elektrisk tandborste. Jag har aldrig haft en sådan innan, så jag tänkte berätta lite om hur jag upplevt bytet.

  • Tandborsten är en Braun Oral-B Vitality Precision Clean som jag köpte på Tyska eBay för ca 30 dollar, inkl. två extraborstar och frakt. Det tycker jag är prisvärt, speciellt om man jämför med dom dyrare modellerna som lätt går över tusenlappen. Men som jag har förstått är det bortkastade pengar. Visst, man får lite extra finesser och flashiga displayer, men det är ingen direkt skillnad på effektiviteten i själva borstningen, och det är ju det som är det viktiga!
  • Dom extra bostrarna jag valde att köpa till är "extra mjuka". Detta efter råd från min tandhygienist som menade på att även dom (normal)mjuka borstarna är för hårda. Jag har dock inte bytt från den borste dom jag fick till än. Känns lite slösigt att bara kasta den...
  • Bostarna ska föresten hålla i mellan 3 och 6 månader. Det ska tydligen visa sig genom att stråna på borsten tappar sin färg. Här har Braun varit smarta, eftersom det sannolikt är i förbrukningsvarorna dom stora pengarna ligger! Trots att det är en billig modell har dom fått med indikering på när man ska byta!
  • Jag har hört andra säga att man känner sig renare i munnen med en elektrisk boste, men detta är inget jag märkt någon större skillnad i. Kanske borstade jag bra redan innan :-) I vilket fall tycker jag att renhetskänslan är mycket bra.
  • Apparaten är såklart uppladdningsbar, och laddaren är en smidig liten nätt sak. Den håller en vecka eller så utan att laddas. Jag skulle kanske önskat lite längre tid, men det räcker utan problem. Att ladda fullt tar ca 12 timmar enligt manualen. Fast det går bra att ha den på konstant laddning om man vill det.
  • Den modellen jag köpte var utrustad med en timer, något som jag starkt kan rekommendera! Det innnebär att efter två minuters borstning så markerar apparaten detta. Kan verka obetydligt, men jag upplever det som en liten vakt som övervakar mig, och det bidrar helt klart till att man försöker borsta tillräckligt länge. Om man hinner bli klar innan 2 minuter gått är man fullt medveten om detta och en liten skuldkänsla kommer över en! Precis vad jag behöver för att styra upp tandborsningen :-)
  • Tandborsten är ganska enkel och smidig att hantera. Kanske tom lättare än en vanlig tanborste! Vissa vinklar är visserligen kluriga, men det är ju likadant oavsett vad man använder...
  • En sak som kändes lite obehagligt i början var man sätter borsten mot tänderna så går liksom vibrationerna in i skallen. Jag tycker fortfarande det är lite läskigt, det känns liksom inte så hälsosamt, men man vänjer sig och nu är det inget jag tänker på.
  • En lustig sak är att jag ibland av ren vana grabbar tag i min vanliga tandborste och drar på en sträng tandkräm, innan jag kommit på att det inte är den jag använder nuförtiden. Detta händer speciellt när jag tänker på något annat, och fungerar nästan som en reflex. Vanans makt är stor!
Sammanfattningsvis är jag nöjd med mitt byte. Jag tenderar att vara ganska kritisk till både att byta ut saker jag är van vid och mot apparater av detta slag i allmänhet, så när jag säger att jag är nöjd ska det tolkas som ett mycket bra betyg! :-D

Intressant? Andra bloggar om: , , , , , , , ,

Inga kommentarer: