12 mars 2017

Det uppskrämda folket

Vattnet i Lund är just nu klassat som otjänligt och halva stan uppmanas att koka sitt vatten. Men vad innebär detta egentligen? Jag upplever att myndigheter blivit alltmer försiktiga (paranoida) när det gäller att skydda oss medborgare. Är det för att skydda sig själva? Det regnar larm över oss. SMHI "klassar" jättemycket nuförtiden och järnvägen ställer in tåg när detta händer. Dvs inte pga av det verkliga vädret, utan varningen i sig är tillräcklig för att ställa in tåg.

Jag funderar på hur farligt det egentligen är att dricka vattnet i Lund? Själv har jag inte blivit sjuk än :-). Jag förstår att det finns personer med nedsatt immunförsvar eller annat som gör dem utsatta, men för den friske misstänker jag att det aldrig var en fara.

Att kalla vattnet för otjänligt gör att det låter i det närmsta giftigt och skrämmer upp folk. Min mamma ringde mig och blev nästan hysterisk då hon inte kunde övertala mig att koka vattnet eftersom "det var bajs i det". (Det är inte fekala bakterier enligt senaste uppdateringen, utan en jordbakterie.)

Är det verkligen ett hälsosamt samhälle när allt runtomkring oss är farligt och larmen haglar? Måste man verkligen "larma" eller hade det kanske räckt med en mindre varning till verklig utsatta?


Intressant? Andra bloggar om: , , , ,

Inga kommentarer: