29 juli 2011

Hur jag skulle klippt om "Super 8"

Jag var på bio och såg filmen Super 8 i går. En ganska bra film - 3½ blir nog lagom i betyg. Jag fick stundtals vibbar av både The Goonies och Arkiv X. Ganska typisk Spielberg film dock, med lyckligt slut och allt det där som är typiskt för Hollywood produktioner. Det fick mig att fundera på hur jag skulle velat ändra manuset för att behålla allt det som var bra med filmen, men skippa det som jag anser vara onödigt.

Låt mig börja med inramningen. Killens mamma hade dött i en arbetsplatsolycka. Han har det svårt hemma. Inleder en "förbjuden" relation med kopplingar till olyckan. Slutet gott, allting gott. Föräldrarna försonas, mammans halsband blir en del av kosmos och kärleken får lov att blomstra. Detta är typiskt Hollywood feelgood ending. Och i mitt tycke helt onödigt. Jag tror att nästa hela denna del av filmen hade gått att plocka bort utan att filmen lidit av det. Tvärt om, det hade blitt mer fokus på barnen och deras äventyr. För det är ju det det är, ett äventyr. Det enda som jag skulle behållit är kärleksrelationen, men den fungerar i princip ändå.

Att pappan var polis och man fick följa hans arbete var det kanske inget fel på i första halvan av filmen, när allt var kaotiskt och man inte visste vad som hänt. Efter det spelade han dock helt ut sin roll.

Jag jämförde filmen med The Goonies. Men det finns några saker som Goonies gör bättre. För det första är det en film ur barnens synvinkel, vilket jag tror är hemligheten till att den ligger många som var unga då väldigt varmt om hjärtat. Jämför med text klassikern Stand By Me som också gör på det viset. Vidare är Goonies mer klassiskt äventyr, med grottor, piratskett och andra spännande saker. Super 8 är istället SciFi, med militärer och utomjordingar. Inget fel i det, men det blev lite för mycket Summer Blockbuster Action Movie där allting ska explodera konstant. Lite återhållsamhet hade kanske inte skadat.

Kuben fascinerade mig. I början kändes det som att den skulle spela en stor roll, men tyvärr struntade dom nästa helt i att utnyttja dess potential. Trist.

Första halvan av filmen var väldigt hemlig. Precis som Arkiv X fick man aldrig se mer än några suddiga ben röra sig ut ur bild. Sånt är spännande. Tyvärr valde man att avslöja allt. Jag är inte säker på att det var så smart. Det är lite som att läsa en bok och själv fantisera ihop hur folk ser ut, för att sedan se filmen och ingenting är som man fantiserade. Vissa saker kan vara bättre att utelämna till fantasin. Hur mycket jag skulle valt att avslöja vet jag inte, men inte lika mycket som dom gjorde här.

Över huvud taget kan man nog sammanfatta det hela med att första halvan av filmen var bättre än andra halva. Story, perspektiv & hemligheter fungerade bättre då. Jag undrar om det kan vara så att Hollywood skrivit om andra halvan för att passa in i deras mallar?

Intressant? Andra bloggar om: , , , , , , , ,

Inga kommentarer: