08 april 2011

YouTube tips för stora och små ingenjörer

Ingenjörskonst är något som fascinerar mig. Jag kan själv kalla mig för mjukvaruingenjör, men känner mig ganska lekmannamässig jämfört med dom som gör "riktiga" saker. Men som den kunskapssvamp som jag är älskar jag att lära mig om hur saker fungerar.

Häromdagen snubblade jag över en YouTube kanal som jag vill tipsa om. Bill Hammack kallar sig för EngineerGuy och han har en YouTube kanal med videos där han förklarar hur olika apparater och material fungerar. Det är lite som program av stilen "så funkar det" fast med mer betoning på tekniken och detaljer. Perfekta små filmklipp för en liten paus i arbetet då och då. Här är ett smakprov som visar hur en LCD monitor fungerar:


Intressant? Andra bloggar om: , , , , , , , ,

Inga kommentarer: