17 september 2008

Så stoppar man tåget i en nödsituation

Alla som pluggat körkortsteori vet vad man ska göra om man får motorstopp mitt i en järnvägskorsning: lägg i ettan och använd startmotorn för att dra bort bilen från spåren. Hur sannolikt detta scenario egentligen är att inträffa kan man fundera på. Men helt klart är ju att det är en farlig situation som måste åtgärdas. Problem dyker dock upp om man har en automatväxlad bil, eftersom det då inte går att använda denna teknik. Det jag läste att man skulle göra då var att ta sig ur bilen och sedan påkalla hjälp för att knuffa undan den. Inte helt klockren lösning...

Men det finns en annan sak man kan göra. Ta fram startkablarna och kortslut spåren! Vad som händer är att järnvägen antar att det finns ett tåg på rälsen och då automatiskt kommer förhindra att andra tåg kör in på detta spårområde! Denna teknik bör man också kunna tillämpa i andra situationer då man måste stoppa tåget så fort som möjligt för att undvika olyckor.

Detta knep och mycket mer lärde jag mig i en artikel om ATC (Automatic Train Control) på IDG. Ypperligt intressant läsning för personer med tendenser till tågnörderi som jag :-)

Intressant? Andra bloggar om: , , , , , , , ,

3 kommentarer:

helena sa...

Intressant. Jag är tågnörd jag med men är inte alls intresserad av den tekniska biten. Däremot skulle jag kunna sitta på perrongen i timmar och kolla på rälsen. Fan, jag nog rälsnörd istället.

Anders sa...

Tyvärr är ju inte heller denna teknik helt klockren. Detta eftersom data till tåget inte skickas kontinueligt utan bara från vissa punkter (baliser) som ofta ligger med någon/några kilomters mellanrum. Har tåget redan passerat den närmsta balisen så kommer tåget aldrig få något besked om att hinder finns utan bara köra på som vanligt.

Anonym sa...

Egentligen bygger tekniken på två delar, spårledningar och signalsträckor. På sträckor där det finns spårledning kan metoden användas. De flesta sträckorna i Sverige är utrustade med spårledningar, men inte alla. Vad som händer när en spårledning kortsluts är att signalen till den sträckan går om till stopp, finns det då ATC-övervakning på signalen till sträckan känner systemet at detta, men är man redan inne på signalsträckan får föraren ingen indikering om att spårledningen har kortslutits vare sig det finns en balis eller ej framför platsen som har kortslutits. ( I all enkelhet...)