- "Polfärskt": Köper vi bröd ska det vara färskt. Fryst bröd är det bara glutenintoleranta som måste hålla till godo med. Men Polarbröd har lyckats med konststycket att få fryst bröd till att låta positivt genom att hitta på ett egen namn på det!
- "Bara bär": Finnerödjas syltliknande produktet heter så. Och det är ju något positivt med en produkt av det slaget utan tillsatt socker. Blåbär och hallon finns det att välja på. Bara det att 30% av innehållet är äpple, vilket visserligen inte är fel i sig. Men ett produktnamn som *bara* bär utesluter liksom möjligheten att blanda i äpple, som ju är en frukt, inte bär...
- För att synas i butikshyllorna vill man ha en stor förpackning. Speciellt flingor har anammat detta och gör allt för att maximera ytan riktad mot konsumenten. För ett tag sedan öppnade jag ett paket Axa Have/Äpple/Kanel. "Innehållet kan sjunka ihop något under transport". Det köper jag. Men även påsen av plast inuti tycks krympa nuförtiden. I detta fall räckte den strax över halva boxen. Innehållet i själva påsen hade dessutom sjunkit ihop...
- Populärt på senaste tiden är lägga mindre i förpackningarna på ett sätt som inte konsumenters ska lägga märket till. Hur många lägger egentligen märket till att det bara är 450 gram i en "500 grams" förpackning? Och gör man förpackningarna smalare på djupet ser den lika stor ut som vanligt i hyllorna.
- Alla vill äta hälsosamt. Således proklamerar man gärna att det är numera är "30% mindre socker" (eller fett, salt, etc) i produkten. För det första kan man ju undra varför man var tvungen att ha allt detta socker i från början? Vidare kan man fråga sig hur man gått tillväga för att få produkten att smaka lika gott utan detta socker? Men framförallt måste man ju konstatera att 30% mindre av "jättemycket" fortfarande är väldigt mycket.
- Fiskgratäng med *gott* mos: Detta påstående är bara komiskt. För vem säljer en produkt med äckligt mos?
- Ärtsoppa (Ica eller Felix?): Denna säljs i 500-gramskorvar. På förpackningen kan man läsa att en portion är 300g. Är man ensam kommer det alltså bli över. Är man två kommer det inte räcka. Likadant om man försöker dela två korvar på tre och fyra personer. Först om man köper tre förpackningar och delar på fem personer går det jämt ut!
- Miniriskakor från Friggs: Innehåller 45% majs och bara 5% ris (resten är choklad i detta fallet). Samma sak med deras "Tunna riskakor". Det räcker tydligen att något ser ut som en riskaka för att man ska kunna kalla det för det?
- Lättyougurt: Låter hälsosamt, men eftersom man häller i massor med socker innehåller dessa produkter dubbelt så många kalorier som naturell lättfil, och fortfarande mer än standardyogurt. "Lätt" my ass.
- AirWick: På denna sprayflaska med luftfräschare står det med stora bokstäver "100% Natural". Läser man det finstilta visar det sig dock att det är drivgasen som åsyftas. Vilket iofs är bra i sig. Men det är uppenbart att man försöker få det att framstå som att själva produkten man syftar på, dvs lukten, aromen.
- Apelsinjuicer: 100% fruktinnehåll skryter man gärna med på framsidan. Vad man inte berättar är att livsmedelsindustrin lobbat till sig att slippa redivisa vissa ingredienser. Apelsinjuice (och säkerligen andra juicetyper också) genomgår en tillverkningsprocess som gör den smaklös. Lösningen är att tillsätta smakämnen. Dessa smakämnen har via kemiska processer utvunnits ur frukt, och behöver därför inte redovisas. Smaskigt!
- Juicer, smoothies och andra fruktprodukter: På förpackningarna av dessa slag visar man gärna upp bilder på hallon och blåbär, granatäpple, diverse "superbär" och andra goda smaker. Men tittar man på innehållet får man sällan särskilt många procent av det goda. Istället är det nästan garanterat till större delen bestående av druvjuice, äpple, eller banan. Billigt och bra. Bara i med lite färgämnen och aromer så märker konsumenterna inget...
Intressant? Andra bloggar om: livsmedel, förpackningar, bluff, lögner, juice, butiker, konsument
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar