Folk vet att jag kan det där med datorer, så när deras datorer krånglar kallas jag ofta in. Jag grejar och har det med datorn, och testar diverse olika saker för att fixa problemet. Men jag har märkt att jag ofta misslyckas och dömer ut datorn som helt paj. Sedan kommer jag på en sak till. Tänk om... Så kollar jag att strömsladden är i. Eller att ljudet inte är nerdraget till noll istället för att det skulle vara fel på ljudkortet eller drivrutiner som jag trodde från början. Och det är såklart där felet var. Det är så grundläggande att jag helt förbiser det. Jag ska inte påstå att jag är för smart för att hålla på med it support. Däremot så överskattar jag helt klart ofta folks kunskap om datorer och att kunna felsöka och resonera sig fram till lösningar på enklare problem.
Många som ringer till IT support blir irriterade när dom får "dumma" frågor som är sladden i eller har du slagit på datorn. Men i (alltför) många fall är detta lösningen på problemet. Två klipp från IT Crowd får symbolisera detta:
Intressant? Andra bloggar om: it support, datorer, it crowd, felsökning
1 kommentar:
Och varför är det så att när man som "datorkunnig" blir tillfrågad om att hjälpa till med ngt, så ska det alltid ske på idéell basis? Hantverkare däremot, blir alltid erbjudna en slant för besväret, eller nåt annat, t.ex. en flaska vin/sprit! Varför förutsätts det, när man jobbar med datorer, att man är intresserad av att hålla på med det även på fritiden?!
Skicka en kommentar