22 september 2009

Vikten av en bra Internettjänst

Nyligen skaffade jag mig två försäkringar. Mina första egna försäkringar faktiskt, så jag hade ingen lojalitet att ta hänsyn till. Det enda jag ville ha var en påtvingad företagsförsäkring och en till nya motorcykeln. För inte så många år sedan hade jag varit lite speciell om jag letat information om försäkringar på internet. Men inte idag. Nuförtiden är det självklart att ha en bra webbsida för ett företag. Men hur långt kommer man egentligen på försäkringsbolagens hemsidor?

Tvåförsäkringsbolag stack ut i mängden, och det var Trygg-Hansa samt Bilsport & MC. Hos dem kunde man direkt kolla upp vad ens försäkring skulle kosta. Det var bara att knappa in relevant information så beräknade dom det åt en på direkten. Sedan var den bara ett knapptryck till för att teckna försäkringen. Detta som kontrast till dom flesta andra hemsidorna, som i princip sa "ring så berättar vi vad det kostar".

Telefon är något jag avskyr att använda. Därför faller dessa bort på direkten. Jag vill kunna sitta i lugn och ro och jämföra pris och vilkor. Och det är jag nog inte ensam om. Jag tror att generationer som mer eller mindre växt upp med internet förutsätter nog att kunna göra detta. Företag som inte skriver ut priser lär få det svårt att locka dessa personer.

Jag valde inte helt förvånande Trygg Hansa och Bilsport & MC. Jag vet inte om dom var billigast eller hade bästa villkor. Men deras internettjänster gav mig det jag ville ha.

Intressant? Andra bloggar om: , , , , , ,

Inga kommentarer: