17 maj 2008

Mobilgnäll

Hur klarade man sig för 15-20 år sedan kan man ju undra med tanke på hur beroende folk verkar vara av sina mobiler idag. Jag tycker att var och varannan person man ser idag har en lur mot örat, eller ännu värre går och tittar i mobilen istället för på omgivningen. Självklart är mobilen bra att ha, men måste man ha kontakt med alla dygnet runt, alltid? Att mobilen lett till ökad stress är väl ganska klarlagt. Att hela tiden vara tillgänglig, kolla sms osv. Hur nyttigt är det egentligen?

Tittar man på bilister är det en skrämmande stor andel som kör med en hand. Det är ingen tvekan om att mobilen snor koncentration från annat, tex trafiken runt omkring en. Senast idag såg jag en cyklist som höll på att trilla eftersom han knappade på mobilen istället för att se på vägen. Rätt åt honom kan man ju tycka, om det inte vore för att han hade ett litet barn på cykeln också! Det var detta som fick mig att skriva detta inlägg. Nog för att jag är en smått asocial person med knappt några vänner som dessutom hatar att prata i telefon, men lite måtta tycker jag det borde vara.

Slutgnällt för idag...

Cigaretthållare för nudister. Jag vågar gissa på att det finns liknande för mobiler idag...


Andra bloggar om: , , , , , , ,

Inga kommentarer: