03 oktober 2012

Betongstaden Malmö

I Limhamn finns det en sträcka längs kusten mellan småbåtshamnen och Sibbarp som sägs vara speciell på så vis att den ursprungliga strandmiljö är bevarad. Här finns således unik växtlighet och skyltar informerar om detta speciella arv. Det är således ett område värt att bevara. Hur bevarar man det bäst? Tydligen genom att skövla all växtlighet.

Lite längre bort, vid brofästet, byggde man upp stora vallar i samband med brobygget. Det intressanta med områdena här omkring är att mycket nya växt- och djurarter som normalt är svåra att hitta har sökt sig hit kring bron. Jag har vandrat omkring där och njutit av det myller av växtlighet som finns där. Smultron och björnbärsbuskar trivs, och små trädplantor har slagit rot och med lite tur kommer det en dag bli ett ståtligt träd av dem. Jag har till och med sett rådjur smyga omkring här. Och så kan man ju inte ha det! Nu är det stora öde fält efter att Malmö stad gått fram med sina traktorer, utrustade med extra stora klipparmar. Lika livfullt och glatt som ett kalhygge.

Inne i centrala Malmö på en av de större vägarna är väghalvorna delade med en ganska bred refug. På denna växer träd, vilket är trevlig. Men istället för gräs har man lagt grus på refugerna. Jättegrått och tråkigt. Men några gräsplantor har ändå lyckats slå rot här. Jag är inte förvånad att jag för några dagar sedan såg jag en person som gick och drog upp dessa.

I det socialdemokratiska Sverige känns det ibland som att ingen ha det bättre än någon annan. I socialdemokratiskt styrda Malmö undrar jag om det är den öde känslan från miljonprogrammens betonggrå arkitektur som är normen?


Intressant? Andra bloggar om: , , , , , , , , , ,

02 oktober 2012

Kollektivtrafiken behöver kvalitetstestare

Jag åker buss nästan varje dag. Trots min ganska begränsade tid ombord hinner jag se och uppleva en hel del om hur busstrafiken fungerar. Chaufförer som kör rally eller pratar i telefon hela resan. Bussar som får motorstopp bara för att de bromsar eller där dörrarna inte går att öppna. Hållplatser som är så fulla att bussarna inte får plats. Infosystem som visar fel eller beter sig allmänt konstigt. Gatukorsningar där man kan behöva vänta fem minuter för att komma förbi i rusningstrafik. Ryckiga, skumpiga bussar som det är omöjligt att läsa eller arbeta på. Bussar i allmänt bedrövligt skick. Men också tvärtom. Ibland stöter man på riktigt trevliga chaufförer som förgyller ens dag. Vissa bussar kan vara riktigt sköna att åka med. Tyvärr hör de senare iaktagelserna till ovanligheterna.

Poängen är att som resenär får man uppleva hur kollektivtrafiken fungerar på riktigt. Då blir det också uppenbart vilka brister som finns och vad som fungerar bra. Om jag upplever allt detta genom att pendla några minuter var dag, så tänker jag att en heltidsanställd med uppdrag att (anonymt) agera resenär och iklädd olika roller (morgontrött, småbarnsförälder, pensionär, resväsketyngd, distansarbetare) recensera bussresandet för olika rutter? Detta borde vara en ypperlig investering för bussbolagen och Skånetrafiken om dom är intresserade av att höja kvaliteten och få fler att åka kollektivt.

Intressant? Andra bloggar om: , , , ,